Luang Prabang dl 1

21 januari 2020 - Luang Prabang, Laos

Vanochtend staat een bezoek aan een natuurpark met een waterval op het programma.  Er is in het park ook een opvang voor jonge beren. De achtergrond van dat laatste is dat volwassen beren om medicinale redenen (de gal) erg gewild zijn bij Chinezen. De kleintjes blijven hulpeloos achter en komen in het opvangcentrum terecht, waar ze, eenmaal volwassen geworden, dan zelf weer voor nageslacht zorgen. Het is twijfelachtig of deze beren ooit weer terug kunnen naar de wildernis. Essentiële vaardigheden om in het wild te overleven hebben ze nooit van hun ouders kunnen leren, laat staan dat ze dit kunnen doorgeven aan de volgende generatie.

Om even 13.30 uur zijn we terug in het hotel en hebben we 1,5 dag vrij te besteden. We gaan eerst even lunchen in de oude stad. Daarna gaan we richting het koninklijke paleis. Het is nu ingericht als (nationaal) museum. Alvorens naar binnen te gaan kopen we eerst vlakbij nog even entreekaartjes voor een dansvoorstelling voor woensdagavond. Dan het paleis. Koning Sisavangvong heeft het eind 19e eeuw laten bouwen. Zijn zoon, koning Sisavangvathana, heeft het laten verbouwen toen hij zelf aan de macht was gedurende meer dan 50 jaar. Kroonprins Vongsavan is er nooit aan toegekomen omdat inmiddels de Pathet Lao in 1953 de macht had gegrepen. In het paleis zijn allerlei attributen van de koninklijke familie tentoongesteld, van heel oud (15e/16e eeuw) tot heden, alsook geschenken van andere landen. Voorts is er een alleraardigste serie van 16 schitterende illustraties op doek (het lijkt een soort batikwerk) van de legende van Prins Wetsantara. Het is jammer dat het ten strengste verboden was om te fotograferen. Het loopt tegen vieren en overal maakt men aanstalten om te sluiten. Buiten op het terrein staat nog een prachtig paviljoen, maar helaas . . . . het is 16.00 uur geweest. We maken nog een wandeling richting de Mekong, genieten van een koele versnapering (bier, ijskoffie) en gaan dan richting hotel. Daar reserveren we alvast 4 fietsen voor de volgende dag. ’s Avonds gaan we met Jan en Willy uit eten, het is een hele gezellige en onderhoudende avond.

1. Anja en René:
    21 januari 2020
    Da,s genieten, zo te lezen, Veel plezier samen, lfs uit het koude doetinchem😘
  2. Charlotte:
    21 januari 2020
    Gelukkig doen ze in Aziatische landen, behalve in China, veel aan dierenbescherming. In Laos o.a. voor de beren. In Thailand voor de olifanten. Het zegt veel over hun beschaving! Jammer dat jullie niet overal mogen fotograferen........