Angkor Wat dl. 2

5 februari 2020 - Siem Reap, Cambodja

’s Ochtends om 7 uur gaan we de tuk-tuk in, samen met Jan. Willy is wat vermoeid en neemt een rustiger dag. Het ritje duurt toch mooi zo’n 35-40 minuten. Het is nog lekker fris als we om tien over halfacht het eerste tempelterrein betreden, de Preah Kahn.

Preah Kahn

Dit bouwcomplex was bedoeld als klooster en als opleidingscenrum. Het is gebouwd tijdens de regering van Jayavarman VII. Hij heeft de tempel gewijd aan zijn vader. De tempel is samen met de later te bezoeken tempels Neak Pean en Ta Som strak geometrisch en symmetrisch opgezet. Er staan grote stenen olifanten op de buitenhoeken. De constructies zijn gemaakt van zware dikke stenen. Over de lengte- en breedte-as lopen lange gangen (geschat 250m en 150m) met lage (ca. 160 cm) doorgangen bij kruisingen met zijgangen. Buiten de hoofdgangen is heel veel ingestort. Soms is er een beetje gerenoveerd om het in elk geval mechanisch stabiel te krijgen. Het complex is te groot om het helemaal te doorlopen – we gaan in de lengte tot het centrum, dan via de zijgang weer naar buiten en daarna buitenom terug naar de ingang. Zo pakken we ongeveer een kwart van het geheel. Onze chauffeur komt meteen vanuit de schaduw voorrijden om ons naar het volgende doel te brengen.

Preah Neak Pean

Deze tempel ligt in een meer en is alleen via een smal looppad boven het water te bereiken. Oorspronkelijk ging al het verkeer alleen per boot. In het meer staan allerlei dode bomen. Het geeft een bizar en tegelijk mooi landschap in het mooie ochtendlicht. Eenmaal op het eiland merken we dat daarbinnen weer een meer is met helemaal in het midden een klein eilandje (10-15 m in diameter). Op dat kleine eilandje staat een tempelgebouwtje in de vorm van een lotusknop. Aan de buitenoevers van het binnenmeertje zijn stenen terrassen met traptreden. Het is een hele stemmige locatie in de stilte van de nog vroege ochtend. Ook dit tempeltje met alle entourage is onder Jayavarman VII gerealiseerd. Bij terugkomst ondergaan we hetzelfde ritueel, onze chauffeur heeft ons allang zien aankomen en komt meteen voorrijden. Op naar het derde doel.

Ta Som

Dit tempeltje staat op een klein rechthoekig perceel, afgezet met een stenen muur. Het is wederom sterk geometrisch/symmetrisch opgezet met een lengte- en een breedte-gang. Er zijn diverse torentjes in de vorm van een lotusknop. Ook deze tempel is tijdens de regeerperiode van Jayavarman VII gerealiseerd en is (wederom) gewijd aan de vader van de koning.

Het loopt ondertussen tegen tienen. We hebben wel even een koffiestop verdiend. Ook dat regelt onze chauffeur soepel bij een tentje precies tegenover ons volgende doel. De mevrouw in kwestie blijkt de koffie niet zelf te kunnen leveren, maar gaat te rade bij een van de buren. We laten het ons lekker smaken en beginnen geheel opgefrist aan ons volgende doel.

Oost Mebon

Deze tempel is gewijd aan de berg Meru. Wederom sterk geometrisch van opzet. Er is een hoofdtoren met 4 zijtorens, zoals ook bij de Angkor Wat. Het bouwwerk is gerealiseerd tijdens de regeerperiode van Rajendravarman II. Het is een Hindu-tempel gewijd aan Shiva, maar ook in dankbare herinnering aan de ouders van de koning. Op de hoekpunten staan weer olifanten. Er zijn diverse vierkante rondgangen, de buitenste laag en naar binnen steeds hoger. In enkele torens is een klein Boeddhistisch tempeltje ingericht. We zien dat het dak van de torens meestal niet meer gesloten is. Aan de buitenkant van de torens vind je de prachtigste reliëfs. Naast lateriet en kalkzandsteen zien we ook dat lagen baksteen in de muren zijn opgenomen.

Pre Roup

Deze tempel is min of meer een evenknie van de vorige tempel, ook in dezelfde regeerperiode gemaakt. De gebruikte materialen zijn lateriet en baksteen. Voor het overige veel gelijkenissen met de voorgaande tempel, qua geometrische opzet, qua vorm van omgangen die naar binnen steeds hoger zijn en de 5 torens. Bij de Cambodjanen heeft de tempel associaties met het afscheid van overledenen. De naam Pre Roup verwijst naar rituelen bij crematies waarbij het silhouet van de overledene wordt uitgetekend met zijn eigen as. Helemaal zeker is deze uitleg niet.

Ondertussen is het bijna einde ochtend en de temperatuur begint aardig op te lopen. Er staat nog 1 doel op ons programma, we gaan nog even doorbijten.

Banteay Kdei en Sra Srang

Dit tempelcomplex is opgezet als een klooster, en is in zijn versieringen Boeddhistisch van aard. Het complex stamt weer uit de regeerperiode van Jayavarman VII. Het bouwwerk is in een deplorabele staat, deels door minder ideale constructies maar vooral ook omdat de kalkzandsteen van mindere kwaliteit is waardoor de verwering veel meer kans heeft gekregen. Het complex is eeuwenlang als klooster gebruikt, zelfs tot in de vorige eeuw.

Moe en voldaan stappen we in ons voertuig en laten we ons in ruim een halfuur terugbrengen naar ons hotel. Even opfrissen en dan met ons vieren aan de lunch. Bij terugkomst met de tuk-tuk hebben we onderweg een Frans georiënteerde bakkerszaak gezien, op loopafstand van ons hotel. Dat geeft aantrekkelijke mogelijkheden. Na een lekkere baguette met kaas en een cappuccino zijn we weer helemaal op orde. Tot slot gaan we deze middag nog naar het Angkor National Museum, waar veel originele topstukken van het totale Angkor Wat complex zijn ondergebracht. Het blijkt een fantastisch goed museum, met een prachtige en professionele opzet, instructieve films, historische overzichten en onnoemelijk veel beelden, friezen en andere ornamenten. Het is veel te veel informatie om te verwerken. We volstaan met een globale rondgang van zo’n 2 uur.  Dan gaan we snel naar huis om ons een beetje op te frissen en ons klaar te maken voor het slotdiner met Perry en de hele groep. Uitaard wordt Perry in het zonnetje gezet en als dank voor zijn inzet beloond met een mooi geldbedrag. Onze Jan houdt een leuk toespraakje. Perry heeft ons geruisloos een fijne en onbezorgde vakantie gegeven. Chapeau!

We zijn de laatste 3 dagen, van ’s ochtends vroeg tot laat bezig geweest. Daardoor was er geen tijd voor de foto’s. Morgen (donderdag 6 feb) beginnen we aan de lange lange terugreis. De achterstand met de foto’s zal a.s. weekend wel zijn weggewerkt.

1. Charlotte:
    5 februari 2020
    5 tempelcomplexen bekijken op een ochtend en s middags nog 2 uur in het museum, lijkt me overweldigend qua cultuur. Maar ja, jullie zijn er nu toch, dus....... Prachtige reis en uitstekende reisleider (Perry); ik heb genoten van alle, goed gedocumenteerde verhalen; keek er iedere dag naar uit.......zoveel dank! Rustige en voorspoedige terugreis gewenst, maar dan is het alweer morgen.
  2. Edwin de Hooge:
    6 februari 2020
    Het waren weer prachtig geschreven reisverslagen Emile. Dankje dat ik mee mocht genieten van jullie mooie reis. Jullie hebben weer veel gezien en meegemaakt. Ik zeg op naar de volgende rondreis. Maar nu eerst een voorspoedige terugreis.