Khone Island

30 januari 2020 - Don Det, Laos

Na 2 dagen flink doortrekken is het tijd voor een ‘beetje rust’. We gaan vandaag met de hele groep fietsen. Qua afstand stelt dat allemaal niet zoveel voor, het eiland is maar ca. 6 km lang. Het venijn zit ‘m vooral in de beschikbare fietsen, ze zijn (veel) te klein, hebben aanlopende remmen, en hebben regelmatig een slag in het (achter)wiel. Frits is nog geen 50 m onderweg of zijn ketting breekt. De hoge temperatuur en de staat van het parcours, doen de rest. Zwoegen dus.

De Tad Somphamit watervallen zijn ons eerste doel. Het water van de kilometers brede Mekong moet op een gegeven moment allemaal door een veel smallere opening met groot verval worden geperst. Wat een geweld. Toen de Fransen Vietnam en Cambodja hadden veroverd, wilde men via de Mekong ook Laos aan zich onderwerpen. De watervallen zijn echter een onoverkomelijk probleem in deze strategie. De Fransen hebben toen het plan opgevat om hun kanonneerboten vlak voor de watervallen te demonteren, vervolgens over land te vervoeren en voorbij de watervallen weer in elkaar te zetten. De hellingbaan met katrollen aan de oever bestaat nog, als ook een oud locomotiefje. De spoorbaan is inmiddels verdwenen, maar de keiachtige ondergrond is maar gedeeltelijk uitgevlakt. Daarover hebben wij dus vanochtend gefietst, van noord naar zuid. Het project is overigens een zachte dood gestorven. De kongsi met Thailand om de Mekong als scheidslijn te gebruiken krijgt nu veel meer context.

Na de watervallen fietsen we verder naar de zuidpunt van Khone island en nemen daar een koffiepauze om weer enigszins op verhaal te komen.  Hier staat een bescheiden boottochtje met een catamaran op het programma. Doel is om rivierdolfijnen te spotten. Af en toe zie je een vin en als je geluk hebt zelfs de rug van een dolfijn. Foto’s kunnen we wel vergeten, het gaat allemaal véél te snel en je weet ook niet waar je moet kijken. Na afloop fietsen we terug naar ons onderkomen, 6 pittige kilometers. Even opfrissen en dan aan de lunch. Broodje (smeer)kaas en een heerlijke shake. Het is ondertussen zo heet dat we ons de rest van de middag gedeisd houden. We gaan een potje kaarten met Jan en Willy en tussen 6 en 7 eten. Morgen weer vroeg (6.15 uur) op, richting Cambodja!

Tot Khone island hadden we voorbeeldig internet. Op Khone island lukt het bijna niet om foto’s te uploaden. We wagen morgen een nieuwe kans wanneer we Laos gaan verlaten en Cambodja intrekken.

1. Charlotte:
    30 januari 2020
    Niet bepaald een fietsland zo te horen; hitte, conditie van de fiets en de wegen! Tof dat jullie het desondanks gedaan hebben!
  2. Ina:
    30 januari 2020
    Op de fiets naar de tennishal is toch een stuk simpeler !