de voorpret is begonnen

15 januari 2020 - Zwijndrecht, Nederland

Morgen is het zover, dan beginnen we aan onze rondreis door  Laos & Cambodja van totaal 23 dagen. Bijgaand een mooi kaartje met de beoogde route. We gaan samen met Jan & Willy, onze (reis)vrienden, waarmee we ondertussen al aardig wat reizen hebben gemaakt: China (2007), Vietnam (2017), Kenia & Tanzania (2018) en nu dan L&C (2020). We hebben er veel zin in. Het pak speelkaarten voor af en toe een spelletje bridge ligt al klaar. We moeten onze al redelijk bejaarde grijze cellen voortdurend blijven uitdagen nietwaar.

De voorbereidingen voor de reis liggen aardig op koers, oude bagagelijstjes worden ingekeken en hier en daar aangepast aan het nieuwe reisdoel. Routine betaalt zich uit. Pakken van bagage is net als fotografie, de kunst van het weglaten. Met max. 15-17 kilo moet het wel zo ongeveer gedaan zijn. Overdag wordt het tamelijk warm (tot ca. 33-35°C) en  's avonds moeten we rekenen op gematigde afkoeling (15-17°C). Het dwingt tot een gemengde aanpak. Middelen ter afweer tegen dengue en malaria zijn dit keer heel belangrijk. Die lieve diertjes zijn een goed ingewerkt team 😀. De dengue-mug probeert overdag haar werk te doen, de aflossing van de wacht met de malaria-mug vindt plaats bij zonsopkomst en -ondergang. Tegen malaria hoef je tegenwoordig geen middelen te slikken; we kunnen volstaan met een power shot van 3 dagen lang 4 pillen per dag ingeval die rakkers toch toe zouden slaan ondanks de afweer met DEET 40%.

Vanavond vroeg onder de wol, want morgenochtend moeten we al om 6.30 uur de trein in. Jaaaaaá, vakantie is werken. Al met al zijn we bijna een etmaal onderweg. We arriveren locale tijd om 11 uur, het is in Nederland dan 5 uur 's ochtends. Eerst gaan we naar Singapore en daar een vlucht naar Chiang Mai in Thailand dichtbij de grens met Laos. Aldaar staat onze reisbegeleider klaar en maken we kennis met de overige reisgenoten. Dan gaan we okselfris aan de tocht beginnen. We hopen op veel wifi, want dan zal het hopelijk lukken om het reisverhaal in geuren en kleuren te vertellen en te tonen. Fingers crossed!

1. Anja en René:
    15 januari 2020
    Alvast sterkte voor de lange vlucht, maar vooral veel plezier samen!
  2. Emile:
    15 januari 2020
    Veel goed humeur ingepakt, vederlicht en zoooooó belangrijk 🤣
  3. Emmy:
    15 januari 2020
    Goede reis en een heel fijne vakantie !
  4. Edwin de Hooge:
    15 januari 2020
    Heel veel plezier tijdens deze schitterende reis. Zijn nu al benieuwd naar de mooie verhalen
  5. Marina:
    15 januari 2020
    Ziet er veelbelovend uit! Goede reis en geniet ervan!
  6. Charlotte:
    16 januari 2020
    Een fijne, goede overtocht naar Laos en Cambodja gewenst! Ben zo benieuwd naar deze nieuwe reisavonturen. Lieve groet, Charlotte
  7. Cocky:
    24 januari 2020
    Dank voor alle goede wensen, Anja, René, Emmy, Edwin, Marina en Charlotte. Komt vast allemaal goed. Ik heb vandaag (24 jan.) voor 't eerst tijd gehad om de reacties te lezen. Kun je nagaan !!!