Vang Vieng

24 januari 2020 - Vang Vieng, Laos

Tijdens het ontbijt maken we de plannen voor de dag. Het wordt een ochtendwandeling in de omgeving buiten de drukte van het toerisme. Zo gezegd zo gedaan. Met maps.me hebben we een betrouwbare routewijzer, zelfs de kleinste paadjes staan erop. Het eerste deel voert ons via een kabelbrug naar de overkant van de rivier de Song. Er kunnen met een beetje moeite ook auto’s en motorvoertuigen over. Daartoe zijn apart twee smalle (verhoogde) rijstroken met planken belegd. Na de brug gaat het pad verder langs de rivier. We passeren 2 blokken bungalowtjes bestemd voor het toerisme. Het terrein is al aardig bouwrijp gemaakt. De aanblik zal er in de vaart der volkeren over een paar jaar heel anders uitzien. Na enige tijd voert het pad ons weer terug naar de andere kant waar we neerstrijken op een terrasje aan het water voor een cappuccino. Ondertussen is de stroom toeristen op gang gekomen; kano’s, kayaks en gemotoriseerde bootjes komen regelmatig langs. De rivier staat overigens zeer laag (ca. 50-60 cm diepte). Twee vrouwen doorwaden langzaam de rivier op zoek naar wieren. We vervolgen onze weg, steken een bruggetje over naar een eiland en komen dan in het buitengebied. Het paadje is echt smal geworden maar goed begaanbaar. Na enige tijd komen op een plek aan een watertje waar volgens de kaart een oversteekplaats zou moeten zijn. Ca. 100 meter verderop zien we een betere gelegenheid, plukken wat stenen uit de berm en maken onze eigen stapstenen oversteek. Na een poosje doorstiefelen komen we uiteindelijk aan de andere zijde van Vang Vieng weer terug in het dorp. Het wordt ondertussen al aardig heet. Na alle inspanningen belonen we onszelf met een ijscappuchino en een stuk citroentaart en kopen meteen een stokbrood belegd met salami/camembert voor de lunch over een uurtje. Het leven kan maar goed zijn. Daarna nog even langs bij de wasserette om kleding op te halen en dan terug naar het hotel. De middaghitte is er inmiddels. It’s time for cooling down.

's Avonds gaan we nog met ons vieren eten. Na bijna een uur wachten kwam het eten op de verkeerde tafel en uiteindelijk bij ons. In de verte zien we het eerste vuurwerk, morgen is het Chinees nieuwjaar. Na afloop nemen nog een koffie in een echte koffietent , en dan gaan we terug naar het hotel. Morgen weer vroeg op reis, richting de hoofdstad Vientiane.

1. Liesbeth:
    24 januari 2020
    Wat een schitterende foto's en mooi verslag van jullie reis! Heerlijk om een beetje mee te genieten. Veel plezier nog!
  2. Charlotte:
    24 januari 2020
    Op eigen verkenning uit, ontdek je vaak onverwacht zoveel meer. Maar wel natuurlijk met die onafscheidelijke maps.me!