weer thuis

8 februari 2020 - Dordrecht, Nederland

Inmiddels zijn we weer veilig en wel terug in Nederland. We hadden donderdagochtend eerst een vluchtje van 2 uur naar Singapore en kwamen daar ca. 13.45 uur locale tijd aan. Omdat we pas tegen middernacht aan de grote vlucht (van 13 1/2 uur)  naar Amsterdam kunnen beginnen, hebben we eerst nog een sight seeing tour in Singapore gemaakt. Het is een gratis aanbod van Singapore Airlines om het lange verblijf op de luchthaven enigszins te breken. Na de nodige bureaucratie komen we gestickerd en wel langs de immigratie en stappen in de gereedstaande bus. Een pittig dametje vertelt tijdens de 2 uur durende tocht het een en ander over de stad. We zien moderne hoogbouw, de buiten-aanblik van een exotisch hotel met  een restaurant boven de hoge torens in de vorm van een schip, en diverse wijken zoals de Chinese wijk, de arabische wijk en de oude binnenstad. De Engelsen hebben er hun sporen nagelaten, het verkeer is links. Na afloop gaan we aan de avondmaaltijd - het worden een paar pizzapuntjes. Dan begint het grote wachten en het gevecht tegen de opkomende vermoeidheid. Een bakkie geeft wel een beetje soelaas.

De lange vlucht naar Amsterdam gaat gepaard met nogal wat turbulentie, in die mate zelfs dat het servicepersoneel ook 2 keer in de veiligheidsriemen moet. Dat maak je toch niet veel mee. Mijn buurman, net gretig in de startblokken voor een verkwikkende koffie, ziet het kostelijke vocht overal terechtkomen waar het niet bedoeld is. Enfin, we overleven het allemaal en komen om ca. 7 uur 's ochtends op Schiphol aan. Bij de bagageband nemen we afscheid van de meeste reisgenoten, het is nu echt voorbij. Na het passeren van alle controles gaan we met Jan en Willy nog even een bakkie doen. Hun oudste zoon Marco, die hen komt afhalen, is er ook bij. Daarna nemen we afscheid. We kunnen terugzien op een gezellige tijd samen. Er gloren al weer plannetjes voor nieuwe vakanties, eerst nog even sparen 🤣.

Al met al was de reis door Laos en Cambodja heel boeiend. Laos onderscheidt zich vooral door de natuur en het ingetogen karakter van de mensen, Cambodja met name door Angkor Wat en de Killing Fields. We hebben veel geleerd over de geschiedenis van Indochina, en hoe op de achtergrond de wereldgrootmachten (China, VS en Rusland) de complexe relaties tussen de verschillende landen in deze regio hebben beïnvloed.  De tegenstellingen tussen de verschillende levensbeschouwingen is ook daar van alle tijden.

1. Marina:
    8 februari 2020
    Fijn dat jullie weer veilig en wel terug zijn. Ik heb alles gelezen en er van genoten. Bedankt voor het delen.
  2. Marina:
    8 februari 2020
    Net nog even alle foto's bekeken, dan ben je nog meer bewust wat een andere wereld het is, zal wel even omschakelen zijn 🙂
  3. Peter:
    dag Cocky en Emile,

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn.
    Ik heb genoten van de uitstekend verzorgde en met een kwinkslag geschreven verslagen als ook de mooie soms indrukwekkende foto's.
    Als wij ooit die kant opgaan, weet ik nu tenminste, dat we vooral op moet passen voor pseudo-ambtenaren die visums en/of gezondheidsverklaringen kunnen uitgeven.
  4. Charlotte:
    8 februari 2020
    Gelukkig weer veilig op de begane grond in Zwijndrecht na die turbulente terugreis. Ja, wellicht morgen hier ook de nodige turbulentie met de aangekondigde (orkaan)storm, maar dan kunnen jullie in huis rustig een kopje koffie drinken. Ga de laatste bijgevoegde foto's nog even goed bekijken; dank je wel voor deze mooie weblog van een onvergetelijke reis!
  5. Emmy:
    8 februari 2020
    Weer veilig thuis, heb genoten van het reisverslag en de prachtige foto's, bedankt!!